Ondersteuning en begeleiding

Zorg voor leerlingen begint bij goed en inspirerend onderwijs. Het overgrote deel van onze leerlingen vindt de schoolperiode een plezierige tijd en sluit deze af met een waardevol diploma.

Zoals overal zijn er ook leerlingen die gedeeltelijk of volledig vastlopen in het leerproces.
Het team Ondersteuning & Begeleiding probeert voor ieder van hen een passende oplossing te zoeken. De mentor is het eerste aanspreekpunt. Hij bekijkt voor iedere leerling afzonderlijk wat er aan de hand is en wat er voor nodig is om deze leerling verder te helpen. Om hiervoor een goede inschatting te maken, kan de mentor een beroep doen op het team Ondersteuning & Begeleiding. Het aanspreekpunt binnen dit ondersteuningsteam is de zorgcoördinator.

 

In het kader van de wet Passend Onderwijs moeten scholen een plan opstellen waarin zij beschrijven welke ondersteuning zij aanbieden aan leerlingen met een specifieke "zorgvraag". Het Dalton Lyceum Barendrecht heeft dit beschreven in het "Beleidsplan ondersteuning en begeleiding". Hier kunt u het volledige beleidsplan teruglezen.

 

Voor leerlingen met ernstige sociaal-emotionele problemen of medische problemen hebben we binnen de school geen mogelijkheden voor professionele ondersteuning. Wel kunnen we in die gevallen doorverwijzen naar externe instanties, zoals het Centrum voor Jeugd & Gezin en de wijkteams, waarmee we goede contacten onderhouden.

 

Aanmelding

Heeft uw zoon/dochter een ondersteuningsprofiel, dan kunt u op de website van KoersVO.schoolprofielen uitgebreide informatie vinden over de ondersteuning die wij als school bieden en deze ook vergelijken met andere scholen.

 

Bij de aanmelding van leerlingen met een ondersteuningsvraag houden wij ons aan de officiële aanmeldregels volgens de wet op Passend Onderwijs. Meer hierover kunt u ook vinden op website van KoersVO.